Σε καθεστώς ασφυξίας τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά

Γράφει ο ΧΡΗΣΤΟΣ ΚΑΠΟΥΤΣΗΣ

Η χρησιμοποίηση επίλεκτων στρατιωτικών δυνάμεων, προκειμένου να «τρομοκρατήσουν» απλήρωτους εργαζόμενους στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, δεν περιποιεί ιδιαίτερη τιμή στη δημοκρατία μας. Ακόμη και αν δεχτούμε ότι τα πρωτοφανή μέτρα ελήφθησαν προκειμένου να αποτραπεί η επανάληψη του φαινομένου της βίαιης εισόδου στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας διαμαρτυρόμενων εργαζόμενων στα Ναυπηγεία, που άλλωστε μιμήθηκαν το παράδειγμα κάποιων τραμπούκων απόστρατων συνταξιούχων κάτω των 55 ετών, που «μπούκαραν» στο υπουργείο, εξευτελίζοντας τα μέτρα ασφαλείας, και πάλι,

τα μέτρα ήταν τουλάχιστον υπερβολικά.
Την περασμένη Τρίτη είχε προγραμματιστεί συγκέντρωση διαμαρτυρίας των εργαζομένων στα Ναυπηγεία Σκαραμαγκά, μπροστά στο υπουργείο Εθνικής Άμυνας. Η «υποδοχή» που επεφύλαξαν στους διαμαρτυρόμενους δεν είναι συνηθισμένη σε δημοκρατικά πολιτεύματα…
Μέσα στον περίβολο του υπουργείου Άμυνας είχαν αναπτυχθεί στον πρώτο κύκλο άνδρες των ειδικών δυνάμεων, πρασινοσκούφηδες, στρατονόμοι και άνδρες της επίλεκτης 71ης Αερομεταφερόμενης Ταξιαρχίας, με εξοπλισμό εφάμιλλο των ΜΑΤ. Και πίσω από αυτούς, σε έναν δεύτερο κύκλο, οπλισμένα τμήματα, με γιλέκα μάχης, γεμιστήρες και αραβίδες Μ4! Επίσης, ήταν σε ετοιμότητα ένα τεθωρακισμένο όχημα VBL με γεμάτο το πολυβόλο των 0,50 χιλ. και στραμμένο προς την κεντρική πύλη, εκεί δηλαδή που ήταν οι διαδηλωτές!
Η εικόνα επίλεκτων στρατιωτικών δυνάμεων σε αστυνομικά, και όχι μόνο, καθήκοντα, απέναντι σε 200 διαμαρτυρόμενους μη αμειβόμενους πολίτες, πρέπει να προβληματίσει πρωτίστως την κυβέρνηση.
Οι αρνητικές εξελίξεις στην υπόθεση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά είναι αποτέλεσμα λανθασμένων ή και υστερόβουλων επιλογών των πολιτικών μας από το 1998 μέχρι και σήμερα.
Πρόκειται για μείζον θέμα, διότι:
• Παραμένουν ανεκτέλεστες παραγγελίες του Πολεμικού μας Ναυτικού, για τη ναυπήγηση πολεμικών πλοίων και υποβρυχίων, με προφανείς επιπτώσεις στην αμυντική θωράκιση της χώρας.
• 1.200 εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία και περίπου 10.000 άνθρωποι στην ευρύτερη ναυπηγο-επισκευαστική ζώνη μένουν χωρίς δουλειά. Έχει επιβληθεί η εκ περιτροπής εργασία, μια εργάσιμη μέρα τη βδομάδα! Με δανεικά ζουν τον τελευταίο χρόνο οι εργαζόμενοι στα Ναυπηγεία που δεν βλέπουν στον ορίζοντα κάποια σοβαρή πρόταση για λύση στο πρόβλημα. Προκύπτει, συνεπώς, τεράστιο οικονομικό και κοινωνικό πρόβλημα, με αυτονόητο πολιτικό κόστος.
• Έχουν «χαθεί» αδικαιολογήτως χρήματα των πολιτών.
• Ο ιδιοκτήτης των Ναυπηγείων, ο Αραβο-Λιβανέζος επιχειρηματίας Σάφα εκβιάζει την κυβέρνηση, με την απειλή ότι θα κλείσει τα Ναυπηγεία και θα μείνουν στον δρόμο οι εργαζόμενοι. Ζητάει ένα δισ. από την κυβέρνηση, προκειμένου να μείνουν ανοιχτά τα Ναυπηγεία!
• Το Δικαστήριο Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων δικαιώνει την Ευρωπαϊκή Επιτροπή και επιβάλλει την επιστροφή 314 εκατ. (με τους τόκους ανέρχονται στα 480 εκατ.), από τα Ναυπηγεία στο Δημόσιο, διότι είχαν χορηγηθεί υπό τη μορφή κρατικών ενισχύσεων, που κρίθηκαν παράνομες.

Το «αγκάθι»
Το «αγκάθι» στις διαπραγματεύσεις της κυβέρνησης με την ιδιοκτησία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά είναι το εξής: Με απόφαση της Ε.Ε., το ναυπηγείο Σκαραμαγκά θα πρέπει να έχει ως μόνο και αποκλειστικό πελάτη το Πολεμικό μας Ναυτικό! Και μέχρι το 2025 τουλάχιστον, δεν μπορεί να εμπλακεί στον εμπορικό τομέα, να ναυπηγήσει εμπορικά πλοία, ούτε καν να αναλάβει παραγγελίες για τη ναυπήγηση πολεμικών πλοίων και υποβρυχίων από άλλες χώρες!
Επειδή, όμως, ο αποκλειστικός πελάτης, το ελληνικό Δημόσιο, «φλερτάρει» την τελευταία τριετία με τη χρεοκοπία και αδυνατεί να αναθέσει τη ναυπήγηση νέων εξοπλιστικών προγραμμάτων (φρεγατών, υποβρυχίων), η λειτουργία των Ναυπηγείων καθίσταται προβληματική. Μάλιστα, υπάρχει πρόταση κυβερνητικών παραγόντων να τεθούν σε καθεστώς χρεοκοπίας και πτώχευσης. Ωστόσο, με βάση τις δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης, Κωστή Χατζηδάκη, προς το σωματείο εργαζομένων, έχει συμφωνηθεί με τον αντιπρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Χ. Αλμούνια, η άρση της απαγορευτικής απόφασης για τα πολεμικά πλοία τρίτων χωρών, με προϋπόθεση τη συμφωνία των ΕΝΑΕ στην εφαρμογή της απόφασης, αλλά η ιδιοκτησία Σάφα δεν συμφωνεί και προβάλλει εξωφρενικές οικονομικές αξιώσεις! Την ιδιοκτησία των Ναυπηγείων παρέδωσαν στον Σάφα οι Γ. Παπανδρέου και Β. Βενιζέλος.

Οι συνέπειες
Οι συνέπειες από την «περιπέτεια» των Ναυπηγείων είναι και οι εξής:
• Τα τρία σχεδόν ολοκληρωμένα υποβρύχια Type 214, για τα οποία έχει καταβληθεί από το ελληνικό Δημόσιο ολόκληρο το κόστος ναυπήγησης, παραμένουν στις ναυπηγικές κλίνες των ΕΝΑΕ όπου απλώς… φθείρονται. Η έκταση των ζημιών και των φθορών δεν έχει επίσημα αποτιμηθεί, αλλά σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ανέρχεται σε μερικά εκατομμύρια! Όσο η εκκρεμότητα παρατείνεται, τόσο το κόστος θα αυξάνει και η αξία τους ως περιουσιακού στοιχείου του ελληνικού Δημοσίου θα απομειώνεται. Το Δημόσιο έχει προκαταβάλει 3 δισ. στη γερμανική εταιρεία Thyssen (TKMS) για τη ναυπήγηση τεσσάρων νέων υποβρυχίων και τον εκσυγχρονισμό τριών παλιάς τεχνολογίας. Μέχρι τώρα έχουμε πάρει μόνο το «προβληματικό» υποβρύχιο ΠΑΠΑΝΙΚΟΛΗΣ!
• Ακόμη και σήμερα δεν έχει αποσαφηνιστεί τι θα γίνει με τα δύο περιβόητα νέα υποβρύχια Type 214 (σύμβαση «Ποσειδών ΙΙ»). Το πρόγραμμα θα υλοποιηθεί ή θα πρέπει να ακυρωθεί; Σίγουρα τα υποβρύχια αυτά είναι μεγάλης επιχειρησιακής αξίας για το Ναυτικό, αλλά πρέπει η κυβέρνηση να αποφασίσει, αν έχει τη δυνατότητα χρηματοδότησης της ναυπήγησής τους.

Από τη ΔΑΚΕ τα «βέλη»
Ανακοίνωση με αποδέκτη τον πρωθυπουργό εξέδωσε η ΔΑΚΕ Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, στην οποία αναφέρεται ότι είναι μάταιο να περιμένει λύσεις από τους εμπλεκόμενους υπουργούς ο Α. Σαμαράς. Οι υπουργοί αυτοί, τονίζει η ΔΑΚΕ, κινούνται μεταξύ άγνοιας και ευθυνοφοβίας. Οι εργαζόμενοι επισημαίνουν στον πρωθυπουργό ότι: «Εσείς είστε ο πλέον αρμόδιος να πάρετε την πολιτική απόφαση για το μέλλον του Ναυπηγείου. Ρωτήστε τον κ. Βενιζέλο, γιατί έφτιαξε έτσι τη σύμβαση και ποιος ήταν ο σκοπός του (σίγουρα θα την έχει πάρει σπίτι του να τη μελετήσει καλά). Ρωτήστε αν υπάρχουν περιθώρια διαπραγμάτευσης προς όφελος του ελληνικού Δημοσίου και πάρτε αποφάσεις. Μέχρι πότε οι εργαζόμενοι θα πληρώνουν τις αμαρτίες που μας κληροδότησαν το ΠΑΣΟΚ και ο κ. Βενιζέλος με τη σύμβασή του; Μέχρι πότε θα διαρκέσει η οικονομική μας εξαθλίωση; Πόσο ακόμα θα συρρικνωθεί το Ναυπηγείο λόγω των παράνομων επιδοτήσεων που διαχειρίστηκε η κυβέρνηση Σημίτη και η τότε διοίκηση (το διάστημα 1996-2002); Μέχρι πότε θα ανέχεται η κυβέρνηση τον Λιβανέζο ιδιοκτήτη των Ναυπηγείων – εκλεκτό της οικογένειας Παπανδρέου, ο οποίος τα αγόρασε με 1 ευρώ, δεν έχει κάνει καμία επένδυση, δεν έχει μεταφέρει την παραμικρή τεχνογνωσία στα ΕΝΑΕ, εκβιάζει το κράτος αφήνοντάς μας απλήρωτους, αγνοεί τις αποφάσεις των ελληνικών δικαστηρίων και παραμένει άφαντος;».

Βολές στο… Παρασκήνιο

• «Πρέπει όλοι να αντιληφθούμε ότι χρωστάμε πολλά στις Ένοπλες Δυνάμεις. Η πατρίδα και η κυβέρνηση έχουν συνείδηση για αυτά και από τις πρώτες στιγμές της οικονομικής ανάκαμψης τα οφειλόμενα θα αποδοθούν» επισήμανε ο ΥΠΕΘΑ, Π. Παναγιωτόπουλος, κηρύσσοντας την έναρξη των εργασιών του συνεδρίου για την Άμυνα και την Ασφάλεια «EXPOSEC DEFENSEWORLD 2013», που γίνεται στην Αθήνα και διοργανώνεται από το Ελληνοαμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο, υπό την αιγίδα του υπουργείου Εθνικής Άμυνας. Δεν είμαι πολύ σίγουρος, κ. υπουργέ, ότι θα προλάβετε την ανάπτυξη, ώστε να αποδώσετε τα οφειλόμενα στις Ένοπλες Δυνάμεις.
• Σε εγκάρδιο κλίμα έγινε η συνάντηση του Πατριάρχη Αλεξανδρείας και Πάσης Αφρικής Θεόδωρου Β΄ με τον υπουργό Εξωτερικών, Δ. Αβραμόπουλο. Ο Πατριάρχης τον ενημέρωσε για τις τελευταίες εξελίξεις στην Αίγυπτο, αλλά και για την πολύπλευρη δραστηριότητα του Πατριαρχείου. Ο υπουργός τον συνεχάρη για τη σημαντική φιλανθρωπική και αποστολική δράση του Πατριαρχείου σε ολόκληρη την Αφρική και επανέλαβε τη σταθερή στήριξη της Ελλάδος στο έργο του Πατριαρχείου Αλεξανδρείας για την εκπλήρωση της υψηλής αποστολής του. Είναι επιβεβλημένη η συνεργασία του Πατριαρχείου με το υπουργείο Εξωτερικών, ώστε από κοινού να προστατεύσουν τα συμφέροντα του Ελληνικού και της Ορθοδοξίας στην ταραγμένη Αφρική.
• Την οφειλόμενη τιμή απέδωσε η ελληνική πολιτεία σε έναν ακόμη «ξεχασμένο» ήρωα, στον ανθυπολοχαγό Εμμανουήλ Αργυρόπουλο, καθώς συμπληρώνονται 100 χρόνια (4 Απριλίου 1913) από τον θάνατό του. Ο ανθυπολοχαγός ήταν ο πρώτος Έλληνας αεροπόρος, που πραγματοποίησε στην Ελλάδα επιτυχημένη πτήση στις 8 Φεβρουαρίου 1912. Κατά τους Βαλκανικούς Πολέμους του 1912-1913 κατατάχθηκε στη Στρατιωτική Αεροπορία με τον βαθμό του ανθυπολοχαγού και πήρε μέρος στις πολεμικές επιχειρήσεις. Στις 4 Απριλίου 1913, ενώ εκτελούσε αναγνωριστική πτήση πάνω από τον Λαγκαδά, το αεροπλάνο του, ένα Bleriot XI που είχε κατασχεθεί από τον Ελληνικό Στρατό κατά την κατάληψη της Θεσσαλονίκης, κατέπεσε στο έδαφος λόγω μηχανικής βλάβης, με αποτέλεσμα τον ηρωικό θάνατο του χειριστή και του συνεπιβάτη του, Μάνου Κωνσταντίνου.
• Οι τελευταίες εξελίξεις στη Μέση Ανατολή, οι ελληνοτουρκικές σχέσεις και οι εξελίξεις στο Κυπριακό, καθώς και η ευρωπαϊκή προοπτική των Δυτικών Βαλκανίων και οι σχέσεις της Ελλάδας με τις χώρες αυτές είναι τα θέματα που θα συζητηθούν στο Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής, που συγκαλείται την Πέμπτη 25 Απριλίου, στο υπουργείο Εξωτερικών. Το Εθνικό Συμβούλιο Εξωτερικής Πολιτικής (ΕΣΕΠ) θα συνεδριάσει υπό την προεδρία του Δημήτρη Αβραμόπουλου. Για τον σκοπό αυτόν, εστάλησαν επιστολές του υπουργού Εξωτερικών προς τους εκπροσώπους των κομμάτων. Στα προς συζήτηση θέματα θα είναι και οι σχέσεις της Ελλάδας με τους Ευρωπαίους εταίρους, που μετά την επιβολή των διαδοχικών μνημονίων, δεν θα λέγαμε ότι οι ευρω-ελληνικές σχέσεις διέρχονται περίοδο «ανθοφορίας».
• «Πώς έγινε η εθνοκάθαρση στην Ίμβρο; Τα ελληνικά σχολεία της ΄Ιμβρου δεν τα έκλεισαν οι Ρωμιοί, αλλά το ίδιο το τουρκικό κράτος» είναι ο εντυπωσιακός τίτλος της τουρκικής εφημερίδας «Taraf». H εφημερίδα γράφει πως «η ελληνική παιδεία στην Ίμβρο απαγορεύθηκε με εντολή της νομαρχίας του Τσανάκαλε (σ.σ. Δαρδανελλίων) και όχι με την απόφαση των Ρωμιών, όπως υποστηρίζουν κάποιοι». Ευκαιρία, λοιπόν, να το πληροφορηθεί και η καθηγήτρια κ. Μ. Ρεπούση.
• Στην τελική φάση της επεξεργασίας είναι το νέο μισθολόγιο που καταρτίζεται για τους στρατιωτικούς. Ήδη, η μεικτή επιτροπή, από στελέχη των υπουργείων Άμυνας και Οικονομικών, που επεξεργάζεται το νέο μισθολόγιο των στρατιωτικών, έχει διαμορφώσει τον βασικό κορμό του. Πρόεδρος της Επιτροπής, ο ειδικός γραμματέας του ΥΠΕΘΑ, Αντώνης Οικονόμου, και στόχος το νέο μισθολόγιο των στρατιωτών να είναι έτοιμο μέχρι τον Ιούνιο, ώστε να ψηφιστεί στη Βουλή πριν από τις καλοκαιρινές διακοπές. Η κατάρτιση νέου μισθολογίου για τους στρατιωτικούς αποτελεί δεσμευτικό όρο του Μνημονίου 3!

Keywords
ματ, λύση, χρεοκοπια, χατζηδακης, εναε, προβάλλει, παπανδρεου, βενιζελος, εκκρεμότητα, εταιρεία, thyssen, νέα, δακε, σαμαρας, υπουργοι, ΠΑΣΟΚ, αθηνα, αιγυπτος, δραση, ελλαδα, θεσσαλονικη, σχολεια, μισθολογιο, βουλη, μνημονιο, Αντωνης Σαμαρας, εφημεριδα δημοκρατια, κλειστα σχολεια, Πρώτη ημέρα του Καλοκαιριού, αξια, στρατος, διαδηλωσεις, κυβερνηση εθνικης ενοτητας, νεα κυβερνηση, Καλή Χρονιά, ρεπουση, χωρες, αφρικη, δημοκρατια, δουλεια, εργασια, θεμα, προγραμμα, πυλη, αεροπλανο, αμυνα, γινει, γινεται, γιλεκα, δακε, δευτερο, διαστημα, δυνατοτητα, δημοσιο, δηλωσεις, διοικηση, εγινε, εδαφος, ευκαιρια, ευρω, υπαρχει, εκκρεμότητα, εμμανουηλ, εμπορικο επιμελητηριο, εναε, εταιρεία, ετοιμο, ετων, εφημεριδα, ζωνη, ιδιο, υποθεση, εικονα, ιμβρο, κυβερνηση, κλιμα, λειτουργια, λύση, ματ, μειζον, μορφη, ναυτικο, νεο μισθολογιο, προβάλλει, οφελος, οχημα, πεμπτη, πλοια, πολιτεια, πτηση, σιγουρα, σιγουρος, συζητηση, συγκεντρωση, σπιτι, σωματειο, τιμη, τρια, τριτη, τιτλος, υπουργειο εξωτερικων, ασφαλεια, εφαρμογη, ελληνικα, εθνικο, υπουργειο, κωνσταντινου, μπροστα, thyssen, θεματα
Τυχαία Θέματα