ΤΑΞΙΔΙ ΜΕ …«ΔΕΣΜΕΥΜΕΝΟ» ΣΚΑΦΟΣ

Εντολές δέσμευσης περισσότερων από 300 πολυτελών σκαφών αναψυχής επωνύμων που εμφανίζονταν ως επαγγελματικά έδωσε το ΣΔΟΕ. Όσοι έχουν τα «πλωτά παλάτια» όμως, βρίσκουν τρόπους να ξεγλιστρούν από τα δίχτυα της εφορίας. Υπήρξαν πάντως και εκείνοι που αποφάσισαν να εξοφλήσουν το κράτος, με αντάλλαγμα την ..ηρεμία τους.

Του Βαγγέλη Δουράκη

Τη δέσμευση συνολικά 333 επαγγελματικών σκαφών αναψυχής έχει διατάξει το ΣΔΟΕ, για να σταματήσει το πάρτι της φοροδιαφυγής που

είχαν στήσει χιλιάδες επώνυμοι. Άλλοι 230 πλοιοκτήτες «εξαγόρασαν» την ησυχία τους δίνοντας στα κρατικά ταμεία ό,τι τους αναλογούσε από πρόστιμα. Ενδεικτικό είναι ότι την περασμένη εβδομάδα ένας βιομήχανος πλήρωσε 599.000 ευρώ για να «τακτοποιήσει» το σκάφος του.

Το ιδιαίτερο ενδιαφέρον των αρχών πάντως φαίνεται να προσελκύει η θαλαμηγός Mirage (που έγινε γνωστή ως το «γαμήλιο δώρο» του επιχειρηματία Τεό Πατίτσα στη σύζυγό του Μαριέτα Χρουσαλά), αφού παρά την εμπλοκή του στις έρευνες του ΣΔΟΕ, εθεάθη -σύμφωνα με μαρτυρίες – να «δένει» το ένα βράδυ δίπλα σε διάσημα summer club της παραλιακής και την επομένη να σχίζει τα νερά των πιο κοσμοπολίτικων νησιών του Αιγαίου.

Οι διωκτικές αρχές, σε συνεργασία με τους Λιμενικούς Σταθμούς του Φλοίσβου και της Βουλιαγμένης, αναζητούν αν και ποιοι έκλεισαν τα ναυλοσύμφωνα για τα ταξίδια αναψυχής τους με την μήκους 27,5 μέτρων θαλαμηγό, για να εφαρμόσουν τη νομοθεσία. Και ο νόμος προβλέπει πως αν τα νηολογημένα σαν επαγγελματικά σκάφη τα οποία δεσμεύει το ΣΔΟΕ, κινούνται χωρίς να έχουν ναυλωθεί και για λόγους που δεν θεωρούνται «επαγγελματικοί», τότε η ποινή είναι κατάσχεση.

Όμως, ο μεγαλύτερος αντίπαλος των διωκτικών αρχών είναι κάποιες φορές … ο ίδιος ο νόμος.

Για παράδειγμα, το άρθρο 11 του νόμου 3182 του 2003, που ορίζει τους κανόνες λειτουργίας κάθε Ναυτιλιακής Εταιρείας Πλοίων Αναψυχής (ΝΕΠΑ), αναφέρει ότι «η ΝΕΠΑ επιτρέπεται, εφόσον αυτό προβλέπεται στο καταστατικό της (σσ: το οποίο καθορίζουν οι ίδιοι οι ιδιοκτήτες της), να συμβάλλεται με τους ιδρυτές, τους μετόχους, τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου και τους υπαλλήλους της, όταν ενεργούν ατομικώς ή ως εκπρόσωποι άλλου νομικού ή φυσικού προσώπου».

Τι σημαίνει αυτό; Πολύ απλά, ότι ο καθένας μπορεί να καταστρατηγεί το νόμο και να κάνει ό,τι θέλει με το σκάφος του, ωσάν να ήταν ιδιωτικό πλοίο αναψυχής, απολαμβάνοντας όμως φοροαπαλλαγές και ατέλειες που αναγνωρίζονται για τα επαγγελματικής χρήσης σκάφη.

Κανείς ίσως δεν θα είχε αντίρρηση, οι ιδιοκτήτες ενός επαγγελματικού σκάφους να προτιμούν να ναυλώνουν το δικό τους για ταξίδια αναψυχής, εάν πληρώνουν τους αναλογούντες φόρους.

Το ΣΔΟΕ όμως έχει εντοπίσει περιπτώσεις όπου πχ το σκάφος «ενοικιάζεται» σε ιδιοκτήτες ή υπαλλήλους της ναυτιλιακής εταιρίας αναψυχής, στο όνομα όμως και για λογαριασμό άλλης επιχείρησης στην οποία μετέχουν, με συνέπεια να απολαμβάνουν και φοροεκπτώσεις και για την δεύτερη επιχείρηση την οποία δηλώνουν πως εκπροσωπούν! Έτσι το δημόσιο χάνει και δασμούς κατά την αγορά του

Keywords
Τυχαία Θέματα